Casper Blom er 21 år og en ivrig iværksætter der lige nu har gang i 5 forskellige virksomheder. Den første forretning startede han allerede i teenageårene, og som 19-årig havde de brugte golfbolde gjort ham til millionær. Casper er milevidt fra den typiske direktør-profil, og netop det at skille sig ud fra mængden er noget, som den unge forretningsmand for længst har set værdien i.

 Casper: Alt kan lade sig gøre, hvis man vil det nok

Vi sidder sammen med den 21-årige Casper Blom på en café ved søerne på Nørrebro for at finde ud af, hvordan livet som 5-dobbelt direktør, foredragsholder og iværksætter er, og hvilke fordele der ligger i at starte som selvstændig i en meget ung alder.

”Jeg gør det, fordi jeg synes, det er sjovt. Der er mange der spørger til det økonomiske aspekt i det, men for mig er det kun en bonus”, siger Casper.

”Når jeg er ude at tale med mennesker og holde foredrag, handler det ikke om at formidle et budskab om, at de kan tjene en masse penge. Det handler mere om, at de skal finde et eller andet hvor, når de står op om morgenen, så glæder de sig til at komme i gang. Om det er selvstændig, advokat eller skraldemand, det er ligegyldigt. Hvis du kan finde et job som gør, at du føler dig klar til at overtage verden hver eneste dag, så har du ramt plet”, forklarer Casper Blom, der allerede som barn fandt interesse for at købe og sælge ting.

”Jeg synes, det var interessant, at man kunne købe noget billigt og sælge det lidt dyrere, og som 11-årig begyndte jeg at købe ting i Den Blaa Avis og i Gul & Gratis. Jeg købte f.eks. 10 små lasere der kunne lyse, som jeg videresolgte til mine kammerater”, griner Casper, der fik sin allerførste rigtig gode forretningsidé fra sin farfar.

”Han undrede sig over, at der ikke var nogen, der endnu havde lavet en god forretning ud af at sælge brugte golfbolde, så det besluttede jeg mig for at prøve af. Jeg var 12 år på det tidspunkt, og jeg tømte sparegrisen for de 300 kroner der lå der og købte 300 brugte golfbolde for dem. Da jeg havde solgt dem, havde jeg 400 kroner, og så købte jeg 400 bolde. Og sådan blev det egentlig bare ved”, fortæller Casper, der også valgte at prøve internettet af og forsøge at sælge de brugte golfbolde online.

”Pludselig var det ikke kun min farfar og hans venner der købte golfbolde. Der kom ordrer fra hele landet, og da jeg fik lavet min helt egen webshop gik salget helt amok”.

Den unge alder blev en fordel
På dette tidspunkt var Casper blevet 16 år gammel, og medierne var begyndt at få øjnene op for den unge forretningsmand og hans succesrige historie. Samtidig blev Casper kontaktet af flere og flere andre unge iværksættere der spurgte, om han også kunne hjælpe dem med at få succes.

”På det tidspunkt havde jeg tjent en del på golfboldene, så jeg syntes faktisk det lød fornuftigt, at jeg kunne hjælpe andre ved at investere i deres virksomheder. Og det gør jeg stadig i dag. Når andre unge mennesker kommer med den samme ild i øjnene som jeg selv havde dengang, og når de har noget, de rigtig gerne vil føre ud i livet, så hjælper jeg dem med det økonomiske og med strukturen”, siger Casper, der allerede har gjort sig masser af erfaringer, som han gerne deler ud af.

”Fælles for mange unge iværksættere er, at de har en fantastisk idé og masser af energi. Men de mangler viden, struktur og økonomi. Og det er det, som jeg kan bidrage med. Jeg har jo selv lavet samtlige fejl, man kan lave, når man starter i så ung en alder”.

Casper er slet ikke i tvivl om, at hans unge alder har været en kæmpe fordel hele vejen igennem:

”Min unge alder har betydet, at jeg har kunnet åbne alle de døre der skulle til. Bare fordi jeg skiller mig ud. Jeg var ikke bare en gennemsigtig eller grå mus. Jeg skilte mig ud – både på min alder og mine produkter. Det betyder, at folk husker mig meget mere. Så det har været en kæmpe fordel. Også i forhold til PR. Jeg havde da aldrig fået al den medieopmærksomhed, hvis jeg ikke havde skilt mig ud. Alderen var en af de måder, jeg skilte mig ud på, men i virkeligheden kan man skille sig ud på hvilken som helst front det skal være”, lyder det fra Casper, som i det hele taget er en kæmpe fortaler for at undlade at være som de andre.

Netop det med at skille sig ud og forstå vigtigheden og styrken i forskellighederne, er da også en af grundene til, at Casper er en del af ”Forskelle Gør Forskel”-initiativet.

”Jeg synes, initiativet er fantastisk. For jeg kan se i de iværksættervirksomheder, som jeg har besøgt rigtig mange af de seneste år, at dem der virkelig klarer sig godt, det er dem der har en bredspektret medarbejderskare. Forskellige nationaliteter, forskellige aldre, forskellige baggrunde. Der hvor de sidder 20 mennesker i et rum og man tænker, at de godt nok må have nogle akavede samtaler henover middagsbordet, fordi de slet ikke passer sammen. Men det er det, der skaber energien og gør det sjovt”.

Magien ligger i at skille sig ud
”Det er vigtigt for mig i alle aspekter af min personlighed, at jeg skiller mig ud. Jeg gider ikke have de samme meninger som andre, bare fordi de har dem. Jeg kan godt lide at have skæve vinkler på ting og f.eks. lave skæv markedsføring. Jeg synes også, det er interessant at tale med mennesker som er anderledes end mig selv og som lever et andet liv end mig. Det giver mig meget. Lad vær med at gøre som alle andre. Hvis man gør som alle de andre, så sker der det samme som for alle andre. Hvis man gør noget skævt, så sker der noget sjovt og anderledes. Magien ligger i at skille sig ud”, siger Casper, der heller ikke går af vejen for at bruge sin egen forskellighed – den unge alder – til at gøre en forskel forretningsmæssigt.

”I december 2012 var jeg nomineret til en pris, IVÆKSTprisen, som gives til iværksættere, og jeg havde en fornemmelse af, at jeg ville vinde kategorien ”Årets Unge Håb”, og så tænkte jeg, at nu skulle jeg ind til det her arrangement inde hos Deloitte som er sådan meget med slips og jakkesæt, så jeg blev nødt til at finde på noget der skilte mig ud. Jeg var i Thailand en måned før, og der var sådan en Justin Bieber tanktop, som jeg bare tænkte var perfekt til lejligheden. Så jeg dukkede op derinde hos Deloitte, hvor der nok var 500 mennesker der lignede hinanden i sorte jakkesæt og hvide skjorter. Der skilte jeg mig ud i min Justin Bieber tanktop og et par lyse jeans, og der var ikke en eneste i det rum som ikke kunne huske mig bagefter”, griner Casper.

Så kom dog i gang!
Vi kommer til at tale om vigtigheden af at gå efter drømmene og gribe chancerne – og hvordan man tager springer og bare kaster sig ud i det.

”Der er rigtig mange der går med drømme og håb om at opnå et eller andet. Og det kan være alt lige fra at løbe et halvmarathon til at spørge den søde pige, om hun har lyst til at danse. Det jeg tit plejer at sige er, at man skal spørge sig selv, hvad der er det værste der kan ske. Hvis man går med en drøm, så er man nødt til at forfølge drømmen. Ellers kommer man ikke videre. Mit budskab er tit, at man skal sætte sig ned og lægge en helt konkret plan for, hvordan man når frem til sit mål. Hvad skal der til. Og man skal skære det op i små bidder, så det bliver overskueligt”.

”Og for mange handler det altså også om, at de bare skal i gang. Der er så mange der bare snakker om tingene. Der er så mange der vil noget. De vil tabe sig, de vil starte egen virksomhed, de vil det ene og det andet. Det er noget af det man hører allermest, når man taler med mennesker. Men så kom dog i gang! Alt andet er en sløset holdning til livet, og det er kun dig selv, det går ud over. Og når folk først kommer i gang, så er der simpelthen så mange der gennemfører, for man vil jo ikke tabe. Man vil nå i mål”, siger Casper, hvis øjne tydeligt afslører, at han brænder rigtig meget for at kunne være med til at give et skub i den rigtige retning.

”Og når det kommer til det med at være helt ung, så skal man også huske, at unge heller ikke har de store økonomiske forpligtelser og bekymringer. Man kan lettere tage chancer som ung. Og så bor vi i Danmark. Der er altså grænser for, hvor galt det kan gå”.

Inden vi lader Casper smutte videre i en travl hverdag, så spørger vi ham lige, hvad fremtidsplanerne byder på:

”Noget af det jeg elsker er, at jeg ikke ved, hvor vi skal hen nu. Hver dag opstår der nye muligheder og nye bolde kommer i luften, så jeg har ikke sådan en lang forkromet plan. Mit mantra er, at jeg vil have det sjovt når jeg står op. Hvis jeg vågner i morgen og vil være kajakroer eller have et job hos Elgiganten, jamen så er det det jeg gør. Jeg har ikke de der lange corporate planer for 3 år. Det går hurtigt, og det er noget af det jeg elsker. Sidder jeg en lørdag aften og får en god idé som jeg vil føre ud i livet, så kan jeg tage action med det samme. Jeg skal ikke først igennem en bestyrelse. Jeg kan føre det ud i livet. Man skal kunne gribe mulighederne, når de opstår. Og man skal huske at tænke: Hvad er det værste, der kan ske?”.

Du kan læse meget mere om Casper på www.casperblom.dk.